söndag 18 april 2010

Mer medicin ska ge kroppslig vila

Var hos min husläkare i torsdags och diskuterade igenom hur jag har det just nu. Hur jag mår, mina mediciner, vad jag behöver för hjälp osv.
just nu äter jag 40 mg Fluoxetin dagligen, jag tar också 0,5 mg Xanor (alprazolam) vid behov. Xanor Depot har jag helt fasat ut. Jag känner att jag helst vill klara mig på en grundmedicin och då kan jag inte knapra xanor samtidigt, då lär jag aldrig få veta om fluoxetinen är bra för mig.
Läkarens reaktion nu vara tt jag ska börja äta xanor morgon, middag och kväll, dvs tre gånger dagligen för att hålla ångesten i chack och låta kroppen få en viloperiod. Den är ju på helspänn hela tiden och det är i sig nedbrytande.
jag har tid till psykmottagningen och en ST-läkare där den 14 maj. Jag hoppas hon kan hjälpa mig att börja bena i allt det här. Jag vill så gärna ha en diagnos på papper. Som en stämpel där det faktiskt står att "Det är okej, du får må dåligt. Du måste inte vara duktig jämt".
Alltså något som bara är till för mig själv, för att få bekräftelse på att det är okej att må dåligt. Det är okej att inte orka gå till jobbet, att inte vilja eller orka ta hand om sina barn. Det är okej att dippa.Bara man hittar upp igen. Och det komme rjag göra. I alla fall känns det så just nu.
Xanoren gör att jag känner mig tröttare i kroppen. Jag är trött på dagarna och somnar ofta om jag tex ligger och läser. Nätterna sover jag som en klubbad säl.
Igår var vi på fest, maken och jag. Det var faktiskt fantastiskt kul och det gick jättebra att vara där med medicineringen. Jag kände inte minsta tendens till ångest under kvällen. Inte mer än att magen bråkade med mig och att jag sprang på toa en gång i timman...
Det kan jag dock leva med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar